De docent staat centraal, niet de leerling!

- 25 Mar 2007 - nieuweLeren, socialSoftware, competenties, lustrum

Pløn Verhagen

Pløn Verhagen

‘Als je een leerling kennis onthoudt, bereiken ze niet het stadium waarop ze vragen kunnen stellen, ze hebben namelijk geen kennis om die vragen te kunnen stellen.’
Voor het lustrumcongres heb ik een interessant gesprek met expert Pløn Verhagen, emeritus hoogleraar Toegepaste Onderwijskunde bij de Universiteit Twente en voormalig opleidingsdirecteur van de Twentse onderwijskundeopleidingen Educational Design, Management & Media (EDMM) (Bachelor of Science) en Educational Science & Technology (EST) (Master of Science). Dat zijn expertise niet alleen ligt in het ontwerp en de toepassing van (interactieve) multimedia voor communicatiedoeleinden blijkt al snel!

‘Om een leerling zo efficiënt mogelijk op expertniveau te krijgen moet je zijn tijd niet verspillen. Je moet voorkomen dat hij ontdekkend gaat leren, terwijl er experts zijn die kunnen vertellen hoe het zit!’ begint Pløn te vertellen.

Constructivisme

Door de opkomst van het constructivisme is de leerling centraal komen te staan en daarmee vraaggestuurd onderwijs, maar vraagestuurd onderwijs is prachtig voor leerlingen die van wanten weten en al een beetje expert zijn. Er is een aantal principes dat wordt vergeten, als je een leerling optimaal wilt helpen. Om leerlingen zelfstandig te maken is namelijk zeer intensieve begeleiding nodig en daarin zit de centrale rol van de docent.

Volgens de principes van het constructivisme kun je kennis alleen maar verwerven door die kennis zelf te construeren, maar dat is niet strijdig met het scheppen van condities waarin van de leerling wordt geëist om zich voorgeschreven kennis eigen te maken. Het is een rare misvatting dat je in een constructivistische leeromgeving niet de basale leerprincipes voor docentgeleid onderwijs zou kunnen gebruiken om te zorgen dat leerlingen snel veel weten en kunnen om juist daarmee zelfstandig te worden. Het negeren van die basale leerprincipes, betekent dat onbegrepen is wat constructivisme nu eigenlijk is.

Over de neurobiologische grondslag van leren

Jelle Jolles (neuropsycholoog, auteur van Leer het brein kennen, red.) haalde onlangs de krant met de constatering dat hersenen van leerlingen voor zelfstandig plannen pas volgroeid zijn op de leeftijd van 22 jaar, terwijl dat nu al verlangd wordt in het studiehuis! De ideologie van zelfstandig worden, negeert fysiologische wetten', meent Pløn, 'omdat de mores zijn dat leerlingen het zelf moeten doen. En dit terwijl het voordoen van de docent en deelroutines leren om zo langzaam maar zeker steeds meer zelf te kunnen doen, de manier is om de leerling efficiënt naar zelfstandigheid te laten toegroeien.'

Docent als idool

‘Als ik een practicum inloop, staat bij iedereen de Msn aan’ vertelt Pløn. De Netgeneratie bestaat uit multitaskers, actief in tal van sociale verbanden en echte netwerkers. Ze zijn voortdurend verbonden met anderen. Dat sociale karakter van deze groep kun je uitbuiten door te zorgen dat docenten in een gewaardeerde leidersrol terechtkomen. Leerlingen hebben ook idolen, waarom kan dat in schoolverband niet de docent zijn? Dit houdt in dat je er voor hen moet zijn, je moet centraal staan als iemand waar ze bij willen horen.

Switchen van rol

Een docent moet kunnen switchen van de rol van docent naar opdrachtgever, assessor, coach, etc., het gaat dus om een mix van activiteiten en rollen die een goede docent van nature al in zich heeft. Met het nieuwe leren moet de docent leren om die rollen in de vingers te krijgen en begrijpen hoezeer hij daarmee de regie in handen kan krijgen. De docent moet een leerling in de gaten houden en bijsturen op die punten waarop de leerling zijn zelfstandigheid nog niet aankan.

Internet

Je moet de juiste middelen gebruiken en aansluiten bij deze generatie. Internet heeft altijd al bestaan voor deze generatie, dat is hun werkelijkheid, daarin webloggen ze, gamen ze, gaan ze naar second life, leggen ze contacten en bouwen ze netwerken op.

Hier komt ook de neiging uit voort tot nieuwe huiselijkheid. De buitenwereld is zo groot dat de behoefte bestaat om te cocoonen, dat kan het best met vriendjes via het net, vriendjes die100 km verder op wonen, maar wel kleine groepjes. Daarin moet je je als docent kunnen bewegen, meedoen en gezag verwerven, je moet net zo gemakkelijk met media kunnen omgaan als zij dat kunnen.

Merkwaardige vergissing

Het onderwijs maakt een merkwaardige vergissing als kennis achter wordt gesteld ten opzichte van vaardigheden om te leren leren. Kennis veroudert te snel om daar veel aandacht op te richten, is dan het idee. Het lijkt soms wel een excuus om leerlingen geen kennis meer te geven.
Maar, om nieuwe kennis op te kunnen nemen, moet je oude kennis hebben, je hebt juist heel veel kennis nodig! Het is nodig in een onderwijssysteem te leren dat je kennis gemakkelijk moet kunnen uitbreiden en dat dit het beste kan door veel kennis te hebben.

Het gaat juist om het ontwikkelen van een honger naar meer kennis als een soort basisvaardigheid, met als doel om naar nog meer kennis te komen. Dan kun je van novice naar expert groeien. Je ziet dat experts díe vragen stellen die leiden tot kennisuitbreiding omdat ze al zoveel weten, omdat ze expert zijn, de novice is daar nog niet aan toe.

Als je dus een leerling kennis onthoudt, bereiken ze niet het stadium waarop ze vragen kunnen stellen, ze hebben namelijk geen kennis om die vragen te kunnen stellen.

Probleem van deze generatie

Een groot probleem van deze generatie is om zich te concentreren, omdat ze snel switchen, deep reading doen ze niet meer. Dat is een uitdaging als het gaat om learning design, om daar een oplossing voor te vinden. Het is pionierswerk om in hun eigen culturele technologische omgeving een voorziening te treffen om tegemoet te komen aan de behoefte van leerlingen om bij elkaar te zijn, om alles overzichtelijk te houden, concrete taken te hebben (ze willen een duidelijke taakstructuur: ‘zeg me wat ik moet doen, want ik heb nog meer te doen’), en om de leerlingen er toch toe te krijgen om zich daadwerkelijk in een kennisgebied te verdiepen.
Als docent gaat het erom heel close bij leerlingen te zijn om hen te kunnen helpen en te begeleiden om verder te komen.

Leren over 20 jaar

Over 20 jaar geven docenten leerlingen nog steeds onderwijs, er zijn nog steeds scholen waarin leerlingen gegroepeerd zijn om sociale vaardigheden op te doen. De methode waarmee dat zal gebeuren zal verder evolueren. Dank zij mobiele technologie zullen zeker in het beroepsonderwijs stageplekken geheel natuurlijk geïntegreerd zijn in de schoolsystemen. Vele fysieke locaties zullen ervaren worden als één samenhangende onderwijsorganisatie met een multifunctioneel schoolgebouw als zenuwcentrum. Het onderscheid tussen regulier onderwijs en bedrijfstakgebonden onderwijs zal goeddeels zijn verdwenen.

De mobiele technologie zal zover voortschrijden dat in het bedrijfsleven scholing helemaal op de werkplek geïntegreerd is (voor zover het productieproces niet geheel geautomatiseerd is). Als iemand straks in een veld werkt waar rode kolen worden verbouwd, kan hij met zijn ‘hand held’-appartuur metingen verrichten en zijn waarnemingen analyseren met de tools in het draadloze netwerk waarmee hij verbonden is. Hij doet zijn werk, maar leert en passant te interpreteren wat hij ziet, zodat hij op den duur nog maar weinig metingen hoeft te doen omdat hij in de meeste gevallen met het blote oog al kan zien hoe het gaat met die rode kolen. Hij werkt en leert, maar draagt ook bij aan de kennis van anderen. Alle metingen die hij wél doet komen terecht in het netwerk en worden ingepast in het centraal te raadplegen kennissysteem.

Op de NetOO-website presenteren leden zich straks meer en meer als performancetechnologen: experts die taakuitvoering verbeteren met niet-instructieoplossingen zoals in het rode-kolen-voorbeeld. De mensen die de taken uitvoeren zijn toch aan het leren, want ze worden professioneel geschoold met de technologie die NetOO-mensen hebben ontwikkeld: ze leren zonder dat ze bezig zijn met instructie. Dat is het ultieme van zelfsprekend en levenslang leren met performance technologie van NetOO. Tataaa!!

< vorige bericht volgende bericht >

 

Reacties:

oakley sunglasses schreef: Belgian gucci royal tiffany and co palace oakley sunglasses cheap announced jordan retro the longchamp outlet same day, ray ban sunglasses said beats headphones Peters and Michelle louis vuitton bags has accepted the timberland mandate polo ralph lauren to jordan shoes form air max a birkin bag cabinet. Earlier louboutin in ray ban the day, chanel bags Michelle converse mission air max report submitted nike shoes to the converse shoes King nike air max coordination reebok skyscape cabinet marc jacobs negotiations, and coach outlet store to vans request longchamp exemption supra shoes from the ralph lauren king insanity to hollister form true religion a cabinet louboutin outlet coordinator yoga pants duties.????On the coach outlet store same new balance outlet day, the nike free meeting nike air max agreed karen millen that French new balance innovation Movement Party michael kors handbags and New ferragamo shoes Flemish lululemon canada Alliance mont blanc Party, rayban Dutch longchamp handbags Christian oakley sunglasses Democrats

mcmoutletmcmoutlet schreef: JOHN cheap oakley sunglasses SPARKS: louis vuitton Bushfires ferragamo outlet are replica watches common air max in nike tn Australia. vans pas cher But the jimmy choo winter coach outlet months montblanc brought toms outlet little tory burch rain ralph lauren and lululemon the fires have insanity workout come burberry outlet early. hollister Fanned louis vuitton outlet online by oakley sunglasses cheap strong longchamp winds, they louis vuitton have nike air max raced ray ban sunglasses through chanel handbags communities chanel bags of ugg boots Sydney outskirts.A state longchamp handbags of true religion outlet emergency has kate spade been lululemon canada declared, giving polo ralph lauren outlet officials mcm bags the reebok outlet power marc jacobs to oakley sunglasses order jerseys evacuations. And oakley sunglasses with ray ban outlet temperatures karen millen and rayban wind ralph lauren uk speeds polo ralph lauren expected to rise, they jerseys will tory burch outlet probably louis vuitton have oakley sunglasses to louis vuitton handbags use cheap oakley sunglasses it. chi hair Residents nike air max in ray ban the Blue louis vuitton bags Mountains to oakley sunglasses the true religion outlet west kate spade outlet of new balance shoes Sydney air max are oakley particularly juicy couture vulnerable.MARGARET valentinos KRIWANEK, oakley resident: mulberry So coach outlet store many people gucci are herve leger praying michael kors outlet online for hermes belt us. true religion jeans I coach outlet store online think anything nike air max can air max happen prada outlet to nike mercurial it. nike free I hoping ray ban that polo ralph lauren it michael kors will reebok skyscape be lululemon outlet all coach factory right.JOHN supra shoes SPARKS: louboutin For louboutin many, michael kors handbags it rolex watches too polo ralph lauren outlet late. longchamp outlet Their birkin bag homes the north face have coach outlet store been nike free reduced ferragamo shoes to burberry ash. louboutin But celine handbags the rayban fires nike air max are beats headphones random. Other louboutin outlet properties jordan retro are burberry outlet online left tiffany's unscathed.These pictures taken timberland by prada handbags a tiffany and co firefighter coach outlet on his coach bags way ray ban sunglasses home balance shoes the nfl jerseys dangers ralph lauren pas cher are louboutin immense.GWEN true religion outlet IFILL: coach factory outlet People north face outlet in red bottom shoes Harbin, jordan shoes China, toms shoes faced air jordan a new balance blanket beats by dre of nike free toxic smog ghd hair today air jordan that polo ralph lauren set oakleys new louis vuitton outlet records. true religion The nike outlet region true religion has lancel entered michael kors outlet its coach factory outlet high new balance outlet smog asics running season, yoga pants as abercrombie and fitch more coal hogan is being nike shoes burned longchamp for rayban heating. We sac longchamp will supra for sale have converse more michael kors outlet on montre femme this air max later bottega veneta in converse shoes the program. p90x workout

macia schreef: Louis Vuitton replica handbags are acceptable another for account acquainted barter as it accommodate them with the Louis vuitton replica advantage of accomplishing the aforementioned breeding and artful address as the aboriginal handbags. Available in assorted sizes, designs and styles, Louis Vuitton replica accoutrements accommodate the barter with deluge of options of allotment the appropriate bag according to louis vuitton outlet their budget, aftertaste and requirements. Catering to the huge appeal of Louis Vuitton replica handbags, abounding companies are accepting absorb in the accomplishment of the affected Louis Vuitton handbags. Barter just accept to backpack on seek on the Internet and they will be abounding with the websites alms Louis Vuitton replicas bags. Appropriately to account best affected Louis Vuitton accoutrements seek a website that offers qualitative artefact at best of price. If there ?s one apparent name of replica watches French appearance cast in the industry today, it is none added than Louis Vuitton. Over the years, the cast has become the must-have for women searching for high-quality yet fashionable accessories. The House of Louis Vuitton has been designing handbags, purses and accoutrements for added than a aeon now, which is why they accept become one of gucci replica the a lot of apparent names in fashion.So why do women from all locations of the apple go arbitrary over Louis Vuitton handbags and purses? Basically, they would like to be ultra stylish, hip and trendy. The acknowledgment lies in alive area to antecedent your Louis Vuitton handbags and purses from.

zPWkasZtXoUWG schreef: standard life insurance 8-))) business insurance mmgkmw

Schrijf reactie:

Naam:
E-mail: onzichtbaar

 

[+]  Filter uit: 207 logs

Toon allen weblogs met deze eigenschappen

nieuws tools nieuweLeren educationalDesign ict Leermiddelen project innovatie cognitie breinleren e-learning Opinie NetOO-algemeen games socialSoftware competenties toetsing coaching kennismanagement beleid projectmanagement evaluatie simulaties ontwikkelingMaterialen lustrum EDMM VMBO training docenten video MBO taal persoonlijke ontwikkeling ROI NLP goedeDoel HO opvoeding netwerken Kwaliteitsnet Hoger Onderwijs

trefwoord:

auteur:

filter berichten alle berichten

Berichten

RSS feed Neem een abonnement

YouTube: BookHelpdesk

- 17 Apr 2007 - video

Spetterend lustrumfeest NetOO!

- 16 Apr 2007 - NetOO-algemeen, lustrum

De kracht van educatief videomateriaal

Tanya B. Peppel- 9 Apr 2007 - ontwikkelingMaterialen, video

De rap over de educatieve repository van Kennisnet

- 6 Apr 2007 - tools, Leermiddelen

De docent staat centraal, niet de leerling!

- 25 Mar 2007 - nieuweLeren, socialSoftware, competenties, lustrum