‘Stretch’ is het thema van de 16e Dutch Design Week (DDW) die in 2017 wordt gehouden. Met de keuze voor ‘Stretch’ wil de organisatie achter DDW (Dutch Design Foundation) zowel deelnemers als publiek stimuleren om zich in te spannen en zich buiten de comfort zone te wagen.
Onderwijs sterk vertegenwoordigd
Hoogtepunten voor zijn o.a. de Graduation Show van Design Academy Eindhoven en de uitreiking van de jaarlijkse Dutch Design Awards. Ook het onderwijsproject ‘Mind the Step’ van de Technische Universiteit Eindhoven, Delft en Twente is wederom bij DDW aanwezig.
Mind the Gap 3TU
Hoe onderzoek, vormgeving en technologie kunnen leiden tot ontwerpen voor de toekomst is te ervaren in de tentoonstelling Mind the Step, een van de belangrijke trekpleisters van de Dutch Design Week van afgelopen jaren. Deze expositie, die in 2015 meer dan 70.000 bezoekers trok, is een samenwerking tussen de TU/e en Design United, een 3TU initiatief waarin de drie faculteiten Industrial Design zijn vertegenwoordigd.
Creative studenten en techniek
Denk aan ontwerpen op verschillende schaalgrootte: van ‘wearables’ die in kleding verweven zitten en ons gedrag monitoren of sturen tot complexe gebouwen en innovatieve stadsuitbreidingen van de toekomst. In Mind the Step wordt een nieuwe wereld waarin hoogwaardig design zichtbaar of onzichtbaar is verweven ervaarbaar.
Design Thinking
Een van de vele interessante workshops voor docenten en onderwijskundigen wordt georganiseerd door 4TU Centre for Engineering Education. Deze workshop op 26 oktober 2017 wordt gefaciliteerd door Matthijs van Dijk (Reframing Studio). Matthijs is Professor of Applied Design aan de Technische Universiteit Delft en is mede grondlegger van de innovatie methode VIP Vision in Design. Deze method is de ruggengraad voor het ontwerp van de “the future” engineer. In de workshop zal een toekomst kader geschetst worden, waarbinnen de ingenieur van de toekomst vorm krijgt door middel van verschillende design thinking methoden. De deelnemers zullen actief betrokken zijn bij deze vormgeving.
100 days of learning in Natlab
In Natlab kan je kennis maken met resultaten van het project 100 days of Learning: ‘ a global learning event to exchange valuable life experiences with peers. Doers and thinkers from around the world are invited to share their personal stories, ideas, and practice, not to be found in textbooks.’
University of Art and Design Lausanne
University of Art and Design Lausanne presenteert “ECAL Graphic Design”, een tentoonstelling van projecten van Bachelor’s studenten Graphic Design en Master’s studenten Art Direction. Deze tentoonstelling is al te zien geweest in Parijs, Beijing , Shanghai, Hong Kong, San Francisco, Lausanne en Mexico Stad.
En zo zijn er nog veel meer interessante workshops en presentaties voor en door studenten, docenten en onderwijskundigen. Blik alvast vooruit op www.ddw.nl.
Artikel is geplaatst door Ronald Scheer.
Ronald Scheer is als onderwijskundige werkzaam op het gebied van Onderwijs Innovatie en vernieuwende Didactiek bij Fontys hogeschool voor Engineering & Automotive in Eindhoven.