Auteur: Mark van de Weijer.
Op woensdag 1 november 2017 hebben verschillende Netoo leden deelgenomen aan het werkbezoek bij Fontys hogescholen voor Engineering en ICT in Eindhoven. Gastheer bij Fontys Engineering en ICT in Eindhoven was Ronald Scheer. Ronald is bij Fontys Engineering o.a. verantwoordelijk voor onderwijs innovatie bij de opleidingen Mechatronica, Electronica, Werktuigbouw en Automotive.
Multi disciplinair studieproject
Die avond om half zeven zouden de eerste jaar studenten van Fontys ICT de resultaten van het eerstejaar studieproject aan hun familie tonen. Gespannen testten zij ’s middags voor de laatste keer of alles werkt. De afgelopen maanden hebben zij namelijk gewerkt in teams aan een multidisciplinair studieproject, waarbij Lego Mindstorms EV3 centraal staat. In dit project mochten zij zelf kiezen wat ze met Lego Mindstorms wilden maken. Naast ‘Leren programmeren’ en ‘het bouwen van een robot’ krijgen de studenten ook te maken maken met ‘ICT’, ‘Game Design’, ‘ICT & Security’, ‘Economie’, ‘Marketing’ en ‘Communicatie’. Hoe dat precies werkt, lees je hieronder.
Werkend prototype, businessplan en website
Met Lego Mindstorms EV3 moesten zij een robotje bouwen, met daarbij een businessplan en marketingplan dat aangeeft hoe zij van het project een commercieel succes zouden kunnen maken. Bovendien moesten zij een website ontwerpen (en bouwen!) die gekoppeld was aan het project en de LegoMindstorms robot. Zo zagen wij bijvoorbeeld een ‘blikjesautomaat’ en ook een ‘Educatief spel met robotje dat fictieve bommen onschadelijk maakt’, waarbij telkens vragen beantwoorden moesten worden door de spelers.
Bezoek aan lectoraat voor Mechatronica en Robotica
Tevens werd een bezoek gebracht aan lectoraat voor Mechatronica en Robotica, waar we de Awards-winnende robots van studenten van ‘TeamRembrandts’ hebben gezien. Op de foto staan twee robots van TeamRembrandts; rechts de robot van 2017 (met het teamnummer 4481) en links de robot van 2016. Tussen de twee robots zie je: Myra van der Linde, Iris van de Kamp, Erik van Leur, Jacintha Timmermans, Cokky Schoof, Ronald Scheer, Alexander Kremers en Mark van de Weijer.
Onderwijs innovatie in samenwerking met bedrijfsleven
Deze projecten geven weer welke veranderingen Fontys hogescholen in Eindhoven doormaken en waarom bedrijven uit de regio staan te dringen om samen te werken. De studenten worden multidisciplinair opgeleid in de modernste technologieën, waarbij zij leren samenwerken in projecten waarin de hekken tussen disciplines en tussen leren en werken worden geslecht. Ronald Scheer is binnen Fontys Engineering verantwoordelijk voor deze onderwijsvernieuwing op het gebied van Didactiek en Curriculum ontwikkeling.
Verhuizing Fontys Rachelsmolen naar TUe campus
Er is nieuwe huisvesting voor drie instituten van het domein Fontys Technology & Innovation (T&I):
- Fontys Hogeschool Bedrijfsmanagement Educatie en Techniek,
- Fontys Hogeschool Toegepaste Natuurwetenschappen en
- Fontys Hogeschool Engineering/Automotive.
Een slimme nieuwe onderwijs- en onderzoeksomgeving die het leer- en onderzoeksproces van de student optimaal faciliteert en ondernemerschap stimuleert. Een moderne omgeving vol innovatieve technologie. Studenten, medewerkers en (werkveld)partners kunnen elkaar ontmoeten, zij zullen delen kennis en samen werken aan innovaties, in een gebouw dat technologie uitstraalt en waarin gebruikers doelmatig en efficiënt hun werkzaamheden kunnen verrichten
De aanstaande verhuizing naar (het huidige TNO gebouw op) de campus van de universiteit Eindhoven zal deze verandering ondersteunen: zo min mogelijk leslokalen en vooral ruimten waar studenten multidisciplinair kunnen samenwerken aan projecten die zij zelf kiezen. De docenten begeleiden hen hierin door samen naar antwoorden te zoeken en de projecten te beoordelen op inhoud, samenwerking, creativiteit en projectmanagement door de studenten. De docenten ‘draaien’ niet langer hun lessen af in theorielokalen. De docenten worden steeds meer coach en begeleider, waarbij samen met de studenten naar oplossingen wordt gezocht.
“Dit is voor sommige docenten geen gemakkelijke verandering”, vertelt Ronald. “De traditionele rol van de docent gaat wijzigen. De docent houdt een cruciale rol, maar is niet slechts een ‘zender van informatie’. Nieuwe tools betekent uiteraard ook niet automatisch dat het onderwijs verandert. Wij kijken ook naar aspecten van verandermanagement om deze aanpassingen en wijzigingen te laten slagen.”
Onderwijs van de toekomst
Hoe ziet dit onderwijs van de toekomst er dan uit? De Fontys studenten kunnen bij sommige studie onderdelen zelf een einddoel stellen, in projecten die zij zelf mogen kiezen. Alle vakken komen op een geïntegreerde wijze in deze projecten aan bod. De theorie die nodig is, wordt deels volgens het model van ‘Flipping the Classroom’ aangeboden: vooraf thuis studeren en met deze nieuwe kennis tijdens de lessen en projecten ermee aan de slag. Daarmee worden de bijeenkomsten op school echt relevant voor de studenten, want ze zijn de hele tijd bezig met het realiseren van de doelen die ze zelf hebben gesteld.
Meer weten over de onderwijs vernieuwing binnen Fontys hogescholen? Neem dan contact op met Ronald Scheer (r.scheer fontys punt nl)