Zojuist las ik in het blad OnderwijsInnovatie van de Open Universiteit (nr 2, juni 2013) een bijdrage van enkele auteurs van TNO over Serious Gaming.
In het reguliere onderwijs wordt deze vorm van leren nog maar beperkt toegepast omdat men niet zeker is over de meerwaarde ervan voor het onderwijs. De belangstelling voor serious gaming in het onderwijs neemt echter sterk toe. Vandaar dat TNO onderzoek heeft gedaan naar de effectiviteit van 5 verschillende serious games op 5 scholen.
Het onderzoek levert eigenlijk voor het eerst concreet bewijs dat serious gaming het leren kan bevorderen. Juist door de specifieke gaming kenmerken. Dus het spelelement, flow of engagement, de manier van scoring en feedback en de mogelijkheden voor samenwerking zorgen voor een hoger geloof in eigen kunnen (self-efficacy), een meer sturende houding een hogere motivatie en actiever leren dan een traditionele klassikale les. Opvallend in het onderzoek is dat deze resultaten voor alle 5 de games zijn gevonden.
Ik zou zeggen: weg met de aarzeling, meer serious games in het onderwijs!