NetOO Nu

Door: Bianca Geerts

Op verzoek van het Outreach project, waarin aandacht wordt besteed aan de menselijke en technische infrastructuur voor duurzame research-practice partnerships, togen een aantal NetOO-ers dinsdagavond 13 december naar Enschede. Na een hartelijk welkom in het Design Lab, hebben we onder het genot van een goed verzorgde maaltijd kennis gemaakt met de onderzoekers Mirjam Schuijff en Natalie Pareja Roblin. Susan McKenney, als professor betrokken bij dit onderzoek, was helaas verhinderd. Doel van de bijeenkomst is om te verkennen wat er nodig zou zijn om de samenwerking tussen onderzoekers en practici goed te faciliteren.

Op één lijn

Via verschillende werkvormen hebben we besproken welke aspecten van samenwerking wij als onderwijskundigen in de praktijk van groot en minder groot belang vinden. Niet geheel toevallig denk ik, zaten we behoorlijk op 1 lijn. Van belang achtten wij dat samenwerking leidt tot een leersituatie voor beide partijen, waarbij via regelmatige interactie een proces van samenwerking tot stand komt, dat niet ophoudt bij het opleveren van resultaten. Daarnaast constateren we dat onderzoekers en practici ieder hun eigen expertise hebben die aanvullend is, maar waarbij het goed is om niet teveel vast te blijven zitten in ‘traditionele’ rollen. Investeer in de relatie: kijk bij elkaar in de keuken, informeer elkaar over je werkveld en werkzaamheden en wees proactief richting de ander. De samenwerking zou moeten leiden tot wetenschappelijke inzichten en onderzoeksuitkomsten die worden vertaald naar richtlijnen of handvatten voor practici.

Het onderzoek

Er worden door Mirjam, Natalie en Susan negen verschillende groepen mensen op dezelfde wijze als wij ondervraagd. Uitkomsten van het onderzoek worden verwacht na de kerstvakantie. Hopelijk hebben onze praktijkervaringen een bijdrage geleverd aan het onderzoek, andersom is er zeker winst. Daar waar ik nu vaak vaar op ervaring, discussie met collega’s en zogenaamd boerenverstand, heb ik als voornemen (voor 2017…) mijn inhoudelijke argumenten/oplossingen wat vaker te staven op basis van onderzoek en wetenschappelijke inzichten.