Door: Bonnie Tabbert en Eskil Elfferich
Daar gingen we dan, met zijn tweetjes vanuit Amsterdam weer terug naar Enschede; wat is die A1 lang! Tijdens zo’n ritje praat je bij, en er komen ook herinneringen en verwachtingen naar boven. Beiden weten we dat er veel veranderd is op de UT, als we ons nog maar kunnen oriënteren op de campus!
We worden ontvangen bij Starbucks; ja, ja, er is tegenwoordig een heuse Starbucks op de campus. Lekkere koffie, heerlijke zoetigheid erbij, de mening was unaniem: “het lijkt wel een feestje!”
Na de ontvangst zijn we naar een van de onderwijsgebouwen gegaan, daar gaf Irene Visscher- Voerman, hoofd programmabureau invoering onderwijsverandering, een presentatie over het Twents Onderwijs Model (TOM).
Het Twents Onderwijs Mode
De inhoud van de presentatie gaan we hier niet opnieuw doen, maar een paar uitgangspunten en feiten willen we toch noemen:
- Het programma draait nu drie jaar
- Het is bedoeld voor de bachelor opleidingen van de HELE universiteit
- Universiteit heeft tegenwoordig vijf faculteiten
- Visie/missie van de UT is: High Tech, Human Touch
- Er wordt binnen TOM gewerkt met het model van de “T-shaped professional” – brede basis met specialisatie. Het model onder TOM is een structuur, binnen deze kaders kunnen docenten aan de slag gaan.
- Structuurkenmerken: alle vakken worden afgeschaft, een jaar bestaat uit vier modules, iedere module duurt 10 weken, project staat centraal, daarbinnen is onderwijs vormgegeven. Beoordeling is streng: je haalt een module, of je haalt ‘m niet. Binnen een module kan toetsing en beoordeling op verschillende vlakken plaatsvinden.
De resultaten van het nieuwe model zijn goed. Voor alle studierichtingen geldt dat meer studenten de eindstreep halen, meer studenten blijven studeren.
Waar gaat het minder? Gedeelde modules: mooi, maar wie is eigenaar? Gaat mis op toetsing en waarde die aan de toetsen gehangen wordt.
We hebben ook de kans gekregen in de praktijk te gaan kijken hoe dit model zijn uitwerking heeft. We zagen indrukwekkende leer/ontdek/ontwerp labs, waar studenten in groepen met elkaar aan het werk/leren waren. Prachtig om te zien hoe dit gefaciliteerd wordt.
Aan de slag
Na een lekkere maaltijd in de mensa, zijn we met zijn allen aan het werk gegaan met een probleemstelling. Deze probleemstelling werd door de aanjagers van het TOM model aan ons voorgelegd. In kleine groepjes zijn we het gesprek aangegaan over de vraagstelling:
“Hoe zorgen we ervoor dat de docenten de verantwoordelijkheid meer bij de studenten laten liggen?”
Het is leuk om te merken hoe we als onderwijskundigen onmiddellijk aan de slag gaan, en er constructief een antwoord op proberen te vinden. Irene gaf aan dat er in elke korte presentatie wel een element zat die aanzette tot verdere reflectie.
Feestje
Het was een mooie energieke middag, we zijn geweldig ontvangen door het team op de universiteit. Dank aan allen die dit mogelijk hebben gemaakt. Aan het begin van de dag “leek” het een feestje, en aan het einde van de dag konden we zeggen “het WAS een feestje”.